Closer Than We ThinkBrett Ryan Bonowicz

Een wonderlijke ontdekkingsreis langs het leven en werk van de vergeten illustrator Arthur Radebaugh die in het midden van de jaren ‘50 furore maakte met zijn prachtige illustraties van een utopische toekomst vol technologie en wiens werk de inspiratie opleverde voor de festivalaffiche van DOCVILLE. Via interviews en archiefmateriaal gaan we op zoek naar de man die altijd zijn blik op de toekomst had, maar - paradoxaal genoeg - net hierdoor voorbijgestreefd raakte. Zijn tragische traject van progressieve geest naar relikwie uit een ver verleden zegt iets over de kwetsbaarheid van elke vorm van futurisme.

Radebaugh begon zijn carrière als illustrator voor de auto-industrie in Detroit, maar werd ingehaald door de tijd: tekenaars werden steeds meer vervangen door fotografen. Radebaugh wierp zich op een nieuwe passie en begon illustraties te maken van een hoogtechnologische toekomstige wereld. Zijn strips vol vliegende auto’s, jetpacks en futuristische gebouwen verschenen van 1958 tot 1963 in meer dan 200 dagbladen. Zijn gedetailleerde tekeningen vertegenwoordigen het optimistische vertrouwen in vooruitgang van het midden van de 20ste eeuw, een stoutmoedig geloof dat technologische vooruitgang in de niet zo verre toekomst een geweldige wereld zal scheppen. Sommige van zijn voorspellingen zijn werkelijkheid geworden, andere achterhaald en vooral een toonbeeld van zijn eigen tijdsgeest. Maar de man die zijn blik steeds op de toekomst had, raakte paradoxaal genoeg voorbijgestreefd: zowel zijn lievelingsmedium als zijn toekomstbeeld raakten uit de mode. De beperkte erkenning die hij kreeg, smolt weg, zijn vrouw verbrandde zijn werk na zijn dood en Radebaugh raakte in de vergetelheid. Tot regisseur Bonowicz in de ban raakte van deze mysterieuze figuur en zijn esthetiek die nu vooral nostalgie oproept in plaats van een vooruitstrevend toekomstbeeld.


Deze film maakt deel uit van het programmaonderdeel...

Brave new docs

Denken over de toekomst is onlosmakelijk verbonden met dromen. Paradoxaal genoeg worden toekomstdromen en -idealen bepaald door de bekommernissen in het heden. De utopische dromen van midden van de 20ste eeuw - doorspekt met een vertrouwen dat technologie alles beter zou maken - gingen meestal over een toekomst met meer comfort, vrijheid en efficiëntie. Zo werd er gedroomd van vliegende auto’s en huishoudrobots. Later speelden ecologie en gezondheid een hoofdrol, met een focus op nieuwe energiebronnen en hoogtechnologische medische toepassingen. De toekomstdromen van elk tijdperk worden vaak vertaald in immense, soms megalomane, projecten. Maar ook op filosofisch en maatschappelijk vlak is er een voortdurende spanning tussen dromen van verandering en de tegensputterende, hedendaagse realiteit. Maar ondanks alles blijft ‘de toekomst’ de grote, ongrijpbare liefde van de mens.



Toekomstbeelden Kunst Kunstmatige stad

Vertoningen
Koop je ticket

Filminfo

REGIE Brett Ryan Bonowicz
VS
2017 85 min.
Engels gesproken
Geen ondertiteling


Programmaonderdeel

Brave new docs

credits
Regie

Brett Ryan Bonowicz

Cinematografie

Marco Cordero

Montage

Brett Ryan Bonowicz

Muziek

Jason Kupfer

Contactgegevens
Bekijk Contact info
(en screener)