The Creators of Shopping WorldsHarun Farocki

Winkelcentra: voor de één is het een hel, voor de ander een hemel, maar we kunnen ze niet meer vermijden. Deze immense ‘shopping malls’ zijn een herkenbaar gegeven voor iedere consument en zien er, waar ook ter wereld, min of meer hetzelfde uit. Filmmaker Harun Farocki legt uit hoe dat komt en biedt ons een blik op de complexe planning en uitgebreide studies die voorafgaan aan de oprichting van een winkelcentrum. Een heel leger onderzoekers, planners en managers houdt ons koopgedrag nauwlettend in het oog: hoe wandelen we door een winkelcentrum, wat doet ons stoppen en naar een product grijpen? Een ontnuchterende kijk op ons ‘spontaan’ koopgedrag, waarbij onze schijnbaar vrije keuze gestuurd wordt door bestudeerde en voorspelbare koopprocessen.



Vertoond op editie(s) 2009
Screened at edition(s) 2009

Info

REGIE Harun Farocki
Duitsland
2001 72 min.
Duits gesproken
Ondertiteling: Engels

Programmaonderdeel

Exploring Borders

credits
Regie

Harun Farocki

Producent

Harun Farocki

Productiehuis

Harun Farocki Filmproduktion -

Contactgegevens
Bekijk Contact info
(en screener)
(beschikbaar vanaf 20.03)