The Creators of Shopping WorldsHarun Farocki
Winkelcentra: voor de één is het een hel, voor de ander een hemel, maar we kunnen ze niet meer vermijden. Deze immense ‘shopping malls’ zijn een herkenbaar gegeven voor iedere consument en zien er, waar ook ter wereld, min of meer hetzelfde uit. Filmmaker Harun Farocki legt uit hoe dat komt en biedt ons een blik op de complexe planning en uitgebreide studies die voorafgaan aan de oprichting van een winkelcentrum. Een heel leger onderzoekers, planners en managers houdt ons koopgedrag nauwlettend in het oog: hoe wandelen we door een winkelcentrum, wat doet ons stoppen en naar een product grijpen? Een ontnuchterende kijk op ons ‘spontaan’ koopgedrag, waarbij onze schijnbaar vrije keuze gestuurd wordt door bestudeerde en voorspelbare koopprocessen.
Info
REGIE Harun Farocki
Duitsland
2001 72 min.
Duits gesproken
Ondertiteling: Engels
Programmaonderdeel
Exploring Borders
credits
Regie
Harun Farocki
Producent
Harun Farocki
Productiehuis
Harun Farocki Filmproduktion -
Contactgegevens
Bekijk Contact info(en screener)
(beschikbaar vanaf 20.03)