27 april - 5 mei 2012

Met een kwalitatief hoogstaande en brede programmatie, die zowel het brede film minnende publiek aanspreekt als (internationale) filmprofessionals en de massale aandacht van de nationale media, wist DOCVILLE zich de afgelopen jaren een onmisbare plek te verwerven in de (inter)nationale filmwereld. De 8ste editie van DOCVILLE was een erg mooie en in alle opzichten bijzonder geslaagde editie; zowel qua bezoekcijfers als qua persaandacht. Eén en ander had zeker te maken met de centrale gast van het festival, documentairemaker Louis Theroux.

DOCVILLE nodigt al jaren nationale en internationale filmmakers uit naar Leuven om hun film persoonlijk voor te stellen aan het publiek. Dat leverde de voorbije jaren niet alleen heel wat boeiende, geanimeerde gesprekken op tussen filmmakers en bezoekers, het zorgde ook voor ontmoetingen tussen professionals onderling en bracht interessante nationale en internationale samenwerkingen voort. Professionele activiteiten zoals Day of the Doc ism Flanders Doc en VAF groeide doorheen de jaren uit tot een vast en druk bezocht ontmoetingsmoment.

Maar in 2012 kreeg het festival dus voor het eerst een echte wereldster over de vloer: Louis Theroux vereerde het festival met een tweedaags bezoek. Hij kwam er zijn laatste films voorstellen, hield een Q&A bij de Belgische première van Twilight of the Porn Stars en gaf een masterclass voor documentaire filmprofessionals. Het bezoek van Theroux zorgde voor een heuse mediastorm: de charismatische Brit was onder meer te gast in Het Journaal, Terzake én Reyers Laat, maar verscheen ook in nagenoeg iedere krant of tijdschrift van belang.

Het legde DOCVILLE geen windeieren: niet alleen voor de tickets voor de Theroux-voorstellingen, maar ook voor alle andere voorstellingen liep het storm. De bezoekersaantallen van DOCVILLE stegen met zomaar eventjes 57% tot net boven de 10.000. Maar die spectaculaire stijging kan niet alleen op de conto van de Theroux-manie worden geschreven; ook heel wat andere films lokten volle zalen en meer dan één filmvoorstelling was uitverkocht lang voor ze van start ging. Het festival opende met een internationale topper, The Substance: Albert Hofmann’s LSD, die in première ging voor een overvolle zaal in aanwezigheid van de cineast, Martin Witz. Naast de special over het werk van Louis Theroux was er ook een reeks documentaires over stadsplanning (Urban Makeover) en een internationale conferentie en tentoonstelling over webdocumentaires (Webdox).

Na ruim 120 voorstellingen en evenementen, een lange reeks premières, talloze Q&A’s met regisseurs uit binnen- en buitenland en een reeks activiteiten voor filmprofessionals, werd het festival afgesloten met de uitreiking van de DOCVILLE-prijzen. Negen professionals uit de documentaire sector bogen zich over de DOCVILLE-selectie en kenden 3 prijzen toe:
de Canvas Jury Prijs voor Beste Internationale Documentaire ging naar de Italiaanse film Il Castello (Massimo D’Anolfi & Martina Parenti). Deze visueel erg knappe film werd eerder al verschillende malen bekroond, onder meer op Hot Docs (Toronto, Canada) met een Special Jury Prize en op IDA International Awards (USA) met de Award for Best Cinematography.
De Weten & Geweten Prijs voor Beste Documentaire was voor de controversiële Deense documentaire The Ambassador (Mads Brügger, rechts op de foto). In deze film toont Brügger, verkleed als een rijke zakenman, hoe relatief eenvoudig een smokkel in bloeddiamanten vanuit Centraal Afrika kan opgezet worden. The Ambassador schetst een onthutsend beeld van een land verteerd door oorlog, corruptie en misdaad, in stand gehouden door schimmige zakenmannen en bedrijfjes die het land leegzuigen van alle natuurlijke rijkdommen. De film was de openingsfilm van IDFA 2011, ’s werelds grootste documentaire festival, en zorgt daar nog voor een relletje, toen een zakenman die in de film voorkomt, probeerde de vertoning te verbieden. Brügger was in allerijl op de hoogte gebracht van zijn bekroning en kon net op tijd het vliegtuig halen naar Brussel waardoor hij persoonlijk zijn prijs overhandigd kreeg van de DOCVILLE jury.
De SCAM Prijs voor Beste Belgische Documentaire ging naar Bram Van Paesschen voor zijn film Empire of Dust; een ontluisterende maar bij vlagen ook humoristische film over de Chinese invasie in het mineraalrijke Afrika. Het was Van Paesschens derde passage op DOCVILLE. Eerder vertoonde het festival zijn films World of Blue, Land of O (2005) en Pale peko bantu mambo ayikosake (2008), die beiden destijds van de jury een speciale vermelding kregen.


Catalogus editie 2012


>> Download catalogus DOCVILLE 2012 (PDF)
>> Lees catalogus DOCVILLE 2012 online (ISSUU)

>> Download folder DOCVILLE 2012 (PDF)
>> Lees folder DOCVILLE 2012 online (ISSUU)


Jury
Ines Skribic (UK, Taskovski Films), Dave Mestdagh (België, journalist), Tom Bleyaert (België, VRT), Floris-Jan Van Luyn (Nederland, filmmaker), Rudi Vranckx (België, VRT), Alexander Weiss (BE, directeur Filmer à Tout Prix), Erja Dammert (Finland, DocPoint Helsinki Documentary Film Festival), Philippe Van Meerbeeck (België, VRT / Universiteit Gent) en Yoohan Leyssens (België, monteur).

Winnaars
Prijs van de Jury voor Beste Internationale Documentaire: Il Castello (Massimo D’Anolfi & Martina Parenti, Italië)
Prijs van de Jury voor Beste Belgische Documentaire: Empire of Dust (Bram Van Paesschen)
Weten & Geweten Prijs voor Beste Documentaire: The Ambassador (Mads Brügger)


Programma 2012